KITARA - ERIKOISVIRITYKSET - BLUES
 

Lyhyt katsaus kitaran erikoisvirityksiin
30.10.2006

Intro

Kitarassa käytämme yleisimmin viritystä
(paksuimmasta ohuimpaan): EADGBE. Tähän on
syynä muun muassa se, että useiden vuosien
kuluessa EADGBE (standardiviritys) on
osoittautunut yleisesti käyttökelpoisimmaksi
viritykseksi useiden musiikkityylien,
sointuotteiden, skaalojen ynnä muiden soittoon.
Lisäksi standardivirityksen suureen suosioon on
muita syitä: useimmat nuoteista on kirjoitettu
tavalliselle viritykselle ja lisäksi monet pitävät
useisiin virityksiin siirtymistä hankalana ja
aikaavievänä. Viimeksi mainittu syy on
epäilemättä melko yleinen sille, että monet
soittajat eivät kokeile, saati aktiivisesti soita
erikoisvirityksillä. On kieltämättä aikaavievää viritellä kitaraa edestakaisin eri
viritysten välillä ja opetella uusia sointuja, mutta mielestäni se on myös
palkitsevaa ja musiikillisesti avartavaa. Olen itse ”viritysfriikki” ja käytän mielelläni
aikaa erilaisiin virityskokeiluihin. Käyn tässä artikkelissa läpi muutamia
yleisimmistä virityksistä kertomalla hieman mihin niitä voi käyttää ja miten ne
toimivat.

Pudotettu D (aka dropped D) DADGBE

Pudotettu D-viritys on kenties yleisin käytetty viritys standardivireen jälkeen.
Syynä suosioon on se, että pudotetussa D:ssä muutetaan vain yhden kielen
sävelkorkeutta ja soinnut pysyvät pääosin samoina kuin standardivirityksessä.
Pudotetussa D:ssä lasketaan paksuin kieli alas D:hen ja se on siinä. Kuten
aikaisemmin mainitsin, pudotetulla D:llä voi soittaa kaikkia samoja sointuja kuin
normaalivireellä, mutta pudotetulla D:llä saa aivan erilaisen soundin ja uusia
ulottuvuuksia soittoon. Pudotetun D:n uudet soinnut ovat niin sanottuja
pikkubarrée-sointuja eli esimerkiksi 6:nnen, 5:nnen ja 4:nnen kielen kolmannelta
nauhalta painaen voi siirtyä normaalien barrée-sointujen tavoin nauhanväliltä
toiselle. Pudotettua D:tä suositaan eniten bluesissa ja rockissa. Esimerkiksi
monet 1990-luvun grungeyhtyeistä suosivat pudotettua D:tä. Pudotetulla D-
vireellä on ehkäpä paras aloittaa tutustuminen erilaisten viritysten käyttöön,
koska siinä  muutetaan vain yhden kielen sävelkorkeutta ja soinnut pysyvät
pääosin samoina. Pudotetussa D:ssä oppii mielestäni jo kokeilemaan uusia
sormituksia ja saa hieman käsitystä erikoisviritysten muuttuvasta
soundimaailmasta.


Avoin G: DBDGBD

Toisin kuin pudotetussa D:ssä, muuttuu avoimessa G-virityksessä täysin
sointujen muodostaminen ja asteikot verrattuna normaalivireeseen. Avoimessa G:
ssä pudotetaan molemmat E-kielet alas D:hen sekä 5.kieli alas B:hen. Näin kitara
on viritetty avovireeseen, joka tarkoittaa vapaiden kielten muodostavan yhdessä
soivina tietyn soinnun – tässä tapauksessa G:n. Avoimen G-vireen tuottama
soundi on erinomainen slide-soitossa, ja capoa käyttämällä sillä voi soittaa
useammissakin sävellajeissa kuin G:ssä. Esimerkiksi Robert Johnson soitti
avoimella A-vireellä mutta hänen kappaleitaan voi soittaa avointa G-virettä
käyttäen laittaen capon 2:lle nauhan välille. Avoin G-vire on kokemusteni mukaan
avointa A:ta suositeltavampi, koska siinä kielten sävelaskelta pudotetaan
nostamisen sijaan toisin kuin avoimessa A:ssa. Näin kitaran kaulaan ei kohdistu
turhaa jännitettä ja myös kielten katkeamisen vaara pienenee – joskaan ei
poistu.


Avoin D: DADF#AD

Avoimessa D-vireessä molemmat E-kielet pudotetaan alas D:hen, toinen kieli alas
A:han ja kolmas kieli alas F#:iin. Avoin D-vire muistuttaa DADGAD-virettä paitsi
että kolmas kieli on G:n sijasta F#:ssä. DADGAD-vire ei ole yleisesti käytössä
bluesissa, joten sitä en tässä artikkelissa käsittele. Avoin D-vire on avoimen G:n
tavoin erinomainen slide-soittoon ja esimerkiksi slide-kitaroinnin taituri Ry Cooder
suosii sen käyttöä monissa kappaleissaan. Myös Robert Johnsonin alun perin
avoimessa E-vireessä soitettuja kappaleita voi soittaa avoimella D:llä käyttämällä
capoa toisella nauhanvälillä. Aivan kuten avointa G-virettä voi käyttää capon
kanssa avoimessa A:ssa soitettaessa, myös avointa D:tä kannattaa käyttää
avoimen E:n korvikkeena samasta syystä eli turhan jännitteen välttämisenä.
Hyvän kikan avoimella D:llä ja slidella soitettaessa olen havainnut olevan neljättä
ja viidettä kieltä vuoronperään vasemman käden sormilla vasaroiminen ja
seuraavaksi slidella ohuempien kielien soitolla saatu efekti. Tällä aikaansaadaan
rytmikäs ja vaikuttava bluesiin sopiva soundi. Lisäksi plektrat on hyvä jättää
laatikkoon, sillä mielestäni avoimen D-vireen (ja myöskin avoimeen G:n) slide-
soittoon sopii parhaiten sormisoitto eli oikean käden peukalon ja etu- sekä
keskisormen vuorotteleva soittotapa.


Outro

Nämä edellä mainitut vireet (pudotettu D, avoimet G ja D) ovat omien
kokemuksieni mukaan erinomaisia bluesin soittoon. Nimenomaan avoimilla
virityksillä aikaansaadaan vaikuttavia efektejä, kun sointuja voidaan liu´ttaa
kaulaa pitkin varsinkin kun käytössä on slideputki. Lisäksi bassokieliä käyttämällä
voidaan pitää rytmiä tehokkaasti yllä. Capon käyttö tuo mukaan myös uusia
soundimahdollisuuksia sekä mahdollistaa soittamisen helposti kitaralle erityisen
rasittavissa avoimessa A:ssa ja E:ssä tarvitsematta virittää ylöspäin. Avoimissa G:
ssä ja D:ssä kannattaa käyttää kohtalaisen paksua kielisettiä (ainakin 011-
sarjaa), koska niillä voi laskea helposti kielten sävelaskeleita ilman turhia
rahinoita. Tietenkin aina asiaa auttaisi korkea action, mutta matalallekin säädetty
kitara käy; silloin slide-soitossa tatsin täytyy olla kohtalaisen tarkka – muuten on
vaikea välttyä turhilta sivuääniltä.

Toivon artikkelini antavan uusia eväitä kitaransoittoon niin aloitteleville kuin
pidemmällekin ehtineille. Artikkelin ohjeet eivät missään nimessä ole kiveen
hakattuja, vaan ovat omien kokemuksieni pohjalta laadittuja ja omassa
käytännön kokemuksessani hyviksi havaitsemiani. Tietenkin omiin kokemuksiini
ovat epäilemättä vaikuttaneet käytössä ollut kitara (Charvel CE550), erinomainen
metallislide (lasiputkista en pidä ollenkaan), 011-kielet sekä ripaus aikaa ja
vaivaa kuten myös kokeilunhalua. Toivotan antoisia kokeiluhetkiä kaikille
virityksistä kiinnostuneille!

 
 
.
 

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2019
.
setstats
setstats
setstats
     
UUSIMMAT
 
 
 
     
     
 
 
     
 
Etusivulle

Etusivu   Uutiset   Keikkakalenteri   Festarikalenteri

Artikkelit   Artistit   Kuunteluhuone   Info   Some