|
12.10.2010 Mavis Staples Suuret tulkitsijat lavalla Mavis Staplesin ja Bettye LaVetten sisältämää naislaulajien iltaa on vaikea lyödä laudalta. Uusia albumejaan juhlistavat ladyt esiintyivät Washingtonissa. Kuultiin alkuperäistä ja lainattua, uutta ja vanhaa.
Amerikkalainen levymerkki Anti- on tunnettu laaja-alaisesta artistikaartistaan. Yhtiö löi läpi runsas vuosikymmen sitten Tom Waitsin julkaisulla "Mule Variations". Tänä vuonna Anti- on suoriutunut vahvojen naislaulajien levyin. Merkki on julkaissut Mavis Staplesin uutuuden "You Are Not Alone" ja Bettye LaVetten viimeisimmän kiekon "Interpretations: The British Rock Songbook".
"Levyn ulos saaminen oli hieno asia. Vielä merkittävämpää on se, että sain tehdä toisen peräkkäisen levyn samalle merkille", LaVette sanoo. Kommentti kertoo paljon siitä vaikeudesta, mikä juurevaa musiikkia tulkitsevilla valioluokan laulajillakin on.
Mavisin albumin takapiruna toimi Jeff Tweedy, tuttu mies Wilco-yhtyeestä. "Tuntuu todella hyvältä, kun voin edelleen tehdä musiikkia. Kun kaiken lisäksi sitä halutaan vielä kuunnellakin ja tuottajana on Jeff Tweedyn kaltainen kaveri, voi olla todella kiitollinen", Staples sanoi hiljattain englantilaisen The Guardian -lehden haastattelussa.
Staples on tulossa konsertoimaan Suomeen. Hän esiintyy marraskuun 21. päivänä Helsingin Finlandia-talolla. Blues-Finland.com kävi tutustumassa hänen konserttivireensä Washington DC:ssä runsas kuukausi ennen vetoa Finlandia-talolla. George Washington -yliopiston Lisner Auditoriumissa soitti myös LaVette yhtyeineen.
Vapauden valtatiellä
Loisteliaan laulajan Mavis Staplesin juuret ovat hengellisessä musiikissa. Hän on kuitenkin monien muiden afroamerikkalaisten mestarien tapaan operoinut huomattavasti värikkäämmällä tyyliskaalalla. Myös uusi levy "You Are Not Alone" ja sen hengessä luotu konserttiohjelmisto rikkoo keinotekoisia genrerajoja säälimättä. .
|
Asia tuli selväksi heti alkuun. A cappella -pohjalta vedetystä uhkeasta gospel-avauksesta - Mavisin lisäksi äänessä oli koko kuusihenkinen orkesteri rumpalia lukuun ottamatta - siirryttiin sujuvasti kalpeanaaman (joku John Fogerty) kynäilemään rokkiin "Wrote a Song for Everyone". Mahtavasti sovitettu kappale oli koko setin parhaita, niin kuin se on levylläkin.
Erityisen hyvän vastaanoton sai myös Americana-klassikko "The Weight". Mavis levytti sen vuosikymmeniä sitten sekä perheineen (The Staple Singers) että uudelleen The Bandin alkuperäiskokoonpanon jäähyväiskonsertista kertoneeseen elokuvaan "The Last Waltz".
|
|
Ydinosaamista edusti rajusti marssinut "Freedom Highway" – vahvasti 60-luvun kansalaisoikeustaisteluun kytköksissä ollut kappale oli ensimmäinen, jonka Roebuck "Pops" Staples sävelsi perheorkesterille. "Laulan tätä kappaletta niin kauan kuin Tohtori (Martin Luther) Kingin unelma toteutuu", Mavis julisti.
Holmstrom ja Gerrard säväyttivät
Silkkaa bluesia oli tarjolla kappaleella "Too Close (To Heaven to Turn Around)". Loppuun oli tietenkin panostettu. Varsinainen setti päättyi kovaan soul-hittiin "I'll Take You There", jossa yleisökin pääsi enkelikuoron rooliin Mavisin orkestroimana. Encore, uudella levylläkin oleva "We're Gonna Make It", niputti kokonaisuuden rullaavalla gospelilla.
Mavis Staplesin orkesterin crossover-luonne kulminoitui kitaristiin: Rick Holmstrom oli täysin liekeissä Lisner Auditoriumin lavalla. Hän irrotteli Fender Telecasteristaan välillä niin rupisia kuvioita, että punkkarikin olisi tykännyt. Lisäksi hän suoriutui taustalaulussa. Rick sai myös basisti Jeff Turmesin ja rumpali Stephen Hodgesin kanssa pienen, ansaitun triotuokion muiden poistuessa lavalta.
Illan kolmas voimahahmo oli kuorokolmikon ainoa mies, Donny Gerrard. Hän omaa hätkähdyttävän laajan äänialan. Donny oli mainio omissa soolo- osuuksissaan, joiden lisäksi hän kävi useammankin kerran hauskaa vuoropuhelua Mavisin kanssa.
Staples ei ole enää tyttönen, 71 vuotta. Sen on näyttävä ja kuuluttava. Käynti on hieman vaivalloisen oloista, ja rajummissa tulkinnoissa lady hengästyy kenties enemmän kuin olisi sopivaa. Loistava lauluääni, ilmeisen hyvä tunnelma ja energisyys ovat silti edelleen valloittavaa Mavisia. Hänen suomalaisfaneilleen on luvassa unohtumaton kokemus marraskuussa.
The Beatlesia funkina
Yhdysvaltain ja Britannian välinen ilmasilta ei ole ehkä yhtä vahva kuin George W. Bushin ja hänen puudelinsa Tony Blairin aikana, mutta Bettye LaVette rakentaa musiikilla uutta yhteiseloa, ja huomattavasti rauhanomaisempaa sellaista. Kuten viimeisimmän albumin nimi "Interpretations: The British Rock Songbook" kertoo, on hän nyt keskittynyt brittirockin aarteistoon.
|
|
Levy pitää sisällään tulkintoja muun muassa The Whon, Derek & The Dominosin, Animalsin ja The Beatlesin kappaleista. Monet niistä ovat alkuperäisten esittäjiensä tunnetuimpia. Hieman enemmän mielikuvitusta valintoihin olisi voinut käyttää, vaikka se olisi ollut markkinointimielessä haasteellisempi toimintatapa.
Lisner Auditoriumin mahtava akustiikka tuli parhaiten esiin rauhallisemmissa tulkinnoissa. Bettye (kuvassa yllä) istahti lavan pintaan lähes joogamaiseen asentoon – tuttu kuvio hänen keikoiltaan – ja lauloi upeasti Elton Johnin ja Bernie Taupinin kappaleen "Don't Let the Sun Go Down on Me". Kun LaVette vaikeroi "These cuts I have they need love to help them heal", ei kukaan epäillyt hänen tehneen kosolti uhrauksia elämässään ja urallaan. Biisillä myös Alan Hillin akustinen ja Brett Lucasin sähkökitara pelasivat nautittavasti yhteen.
Toinen onnistunut herkistely oli George Harrisonin "Isn't It a Pity".
Ringo Starrin "It Don't Come Easy" on muuttunut poppilallatuksesta vereväksi rytmibluesiksi. Bettye LaVetten ja hänen orkesterinsa käsittelyssä sen nimenkin voisi kirjoittaa osuvampaan muotoon "It Ain't Comin' Ezy". Biisi on levyn parhaita ja erinomaisesti se toimi myös Washingtonin-keikalla. Rivakan funk-asun saanut Beatles-laulu "The Word" on rautaa sekin.
Naarasleijona
The Whon hymni "Love Reign O'er Me" on vaikuttava, vaikka se ei alkuperäistä haastakaan. Animalsin hitti "Don't Let Me Be Misunderstood" jää myös hieman hengettömäksi. Sen sijaan Derek & The Dominosilta lainattu "Why Does Love Got to Be So Sad" on mainio lohkaisu ja paljon kaivattu mielikuvituksekkaampi valinta.
|
Washingtonissa kuultiin lähes koko setin verran brittitulkintoja. LaVetten uran aiemmista vaiheista muistutti menestysbiisi "A Woman Like Me".
LaVette oli luonnollisesti show'n tähti, mutta esiin pääsi myös nuoruuden innolla kitaroinut Brett Lucas. Välillä Bettye ja Brett yltyivät peräti eroottisviritteiseen lanteenpyöritykseen nuoren kitaristin tykittäessä kuusikielinen työkalunsa tanassa.
Bettye käytti erittäin leveää lavaa hyväkseen tepastellen sitä edestakaisin kuin poikasiaan suojeleva naarasleijona.
|
|
Hän otti anteliaat suosionosoitukset liikuttuneena vastaan; säestämättömän lopetuksen "I Do Not Want What I Have Not Got" jälkeen hän kuitenkin marssi dramaattisesti takavasemmalle taakseen katsomatta.
Yli tyyli- ja valtionrajojen
Sekä Mavis Staplesin että Bettye LaVetten uudet albumit ovat onnistuneita ja tutustumisen arvoisia. Siinä missä Staples rikkoo rajoja eri tyylilajien välillä, LaVette rakentaa siltaa afroamerikkalaisen rytmimusiikin ja brittiläisen rockin / popin välille. Oli lähestymistapa mikä tahansa, kummallakin levyllä pääosassa on suuri laulaja ja tulkitsija.
Bettyen levyllä on jonkin verran valtavirtaisuutta; suurelta osin kiitos musiikillisen johtajan ja muusikon Alan Hillin, tunnettuihin brittikappaleisiin on silti saatu parhaimmillaan kultainen kosketus.
Jos stagella ovat luvassa Staples ja LaVette, ei naislaulajien ilta juuri parane. Washingtonissa negatiivisen yllätyksen sen sijaan toi yleisö – tai se kansanosa, joka ei löytänyt paikalle. Salin alaosa oli täynnä, mutta yläosa oli enintään puolillaan. Ilmiö oli outo siitäkin näkökulmasta, että laulajilla on runsaasti Washington-historiaa. Mavis oli mukana kansalaisoikeusliikkeessä (jonka yksi kulminaatioista oli "Marssi Washingtoniin" vuonna 1963) ja Bettye muun muassa laulamassa Barack Obaman virkaanastujaisissa.
Lisner Auditoriumissa ollut yleisö, josta epätyypillisesti joskin odotetusti huomattava osa oli afroamerikkalaisia, eli kuitenkin sitäkin innokkaampana. Ladyjen välispiikkeihin reagoitiin hauskasti ja asiallisesti. Molemmat saivat lisäksi useita raikuvia, seisaaltaan ilmaistuja suosionosoituksia.
Ainoastaan monien odottama kaksikon yhteisesiintyminen jäi toteutumatta.
Huippuartistien lisäksi myös levymerkki Anti- ansaitsee aimo kädenpuristuksen. Yhtiö on luottanut epäkaupalliseen musiikkiin ja hoitanut myös markkinointi- ja julkisuustyön mallikkaasti.
PASI TUOMINEN
Mavis Staples: You Are Not Alone. Anti-, 2010
Bettye LaVette: Interpretations: The British Rock Songbook. Anti-, 2010
Mavis Staples ja Bettye LaVette yhtyeineen. Washington DC, Lisner Auditorium, 9.10.2010
Mavis Staples (laulu), Rick Holmstrom (kitara, taustalaulu), Jeff Turmes (basso, taustalaulu), Stephen Hodges (rummut), Donny Gerrard (laulu), Yvonne Staples (taustalaulu), Vicki Randle (taustalaulu)
Bettye LaVette (laulu), Alan Hill (koskettimet, akustinen kitara, taustalaulu), Brett Lucas (sähkökitara, taustalaulu), Chuck Bartels (basso, taustalaulu), Darryl Pierce (rummut, taustalaulu)
Linkit: Mavis Staples, Bettye LaVette, Anti-, Lisner Auditorium
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2010 .
|
|