Pepe Ahlqvist H.A.R.P. livenä: Groovea kokemuksella
|
|
Pepe Ahlqvist. Kuva: Marko Aho
|
26.6.2019 Kuvagalleria
Klassikkobändi täyttää odotukset tämänkin vuoden kiertueellaan. Pitkän linjan ammattilaiset eivät kompuroi tai lankea sudenkuoppiin.
Harppilaiset olivat jo ensimmäisellä aktiivikaudellaan kokeneita kehäkettuja. Nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin heidän yhteenlaskettu keikka- ja sessiomääränsä on miltei käsittämätön. Kokemus heijastuu soittoon ja esiintymiseen.
Kesäkuun alussa H.A.R.P. hoiti keikkansa Tampereen Saaribluesissa leppoisan innostuneesti. Jokaisella on sen verran näyttöjä plakkarissaan, että välitöntä tarvetta egon pönkittämiselle ei ole. Koko viisikko (Ahlqvist, Jarmo Nikku, Harri Rantanen, Timo Pratskin, Harri Ala-Kojola) operoi laulujen ja fiiliksen parhaaksi. Parasta on se, että he näyttivät myös itse nauttivan siitä.
Laadukas kappalemateriaali, jonka kirjoittamisessa Esa Kaartamo näytteli hyvin tärkeää roolia, auttoi aikoinaan H.A.R.P:in suosioon. Pääosassa pidetty blues naitettiin rockimpien ja popimpien vaikutteiden kanssa siinä määrin onnistuneesti, että laajempikin yleisö löysi ja hyväksyi sen. Tärkeä meriitti on se, että H.A.R.P. on tuonut bluesille paljon sellaisia kuuntelijoita, jotka eivät edes arvanneet bluesia kuuntelevansa. Sitä paitsi ”Back To The River”, ”Rhythm Guitar”, ”Change In Me” ja muut kuulostavat edelleen peijakkaan hyviltä.
Bändin jäsenillä ovat lajityypin hienoudet hallussa. Kuluneet vuodet ovat entisestään sävyttäneet ilmaisua. Soitossa on monin paikoin Little Featin mieleen tuovaa rentoutta. Erityisesti Jarmo Nikun slidekitarointi tukee tätä mielikuvaa. Nautiskeleva soittotyyli, jossa kahden äänen ohella niiden välissä olevat äänet ovat tärkeitä, on makoisaa kuultavaa. Erikoishieno veto oli omistaa ”Big Chief” legendaariselle Dr Johnille, joka oli kuollut päivää aikaisemmin.
Pepe Ahlqvist H.A.R.P:in livemusisointia on tarjolla myös tuoreella konserttilevyllä ”Step on the Gas”.
|
|
Iron Country Sisters kuului Saaribluesin tuoreisiin nimiin. Rautamaan siskokset Julia, Paula ja Silja keikkailevat myös kolmisin. Nyt he olivat liikkeellä basistin ja rumpalin kanssa. Julia ja Paula soittavat laulun ohella kitaraa ja Silja viulua. Komppiryhmä toi hyvän lisän herkkävireiseen, taiten tulkittuun folkiin. Tosin spiikeissä kävi ilmi, että bassoa soitti bändin soolokitaristi.
Rehellisyys ja aitous ovat musiikkipiireissä loppuun kaluttuja ja ryöstöviljeltyjä termejä. Siitä huolimatta juuri ne nousivat mieleen Iron Country Sistersin esitystä seuratessa. Rento ja rehellinen ote yhdistyneenä kauniiseen musiikkiin ja luontevasti lähteviin stemmoihin on voittamaton yhdistelmä. Pääasiallisena solistina toimiva Julia kertoi aloittaneensa jokin aika sitten huuliharpun soiton. Nyt se luonnistui jo sen verran hyvin, että soittimen saattoi tuoda julkisuuteen. Sitä kuultiin yhdessä kappaleessa.
Kitaraa soittava Paula oli innoissaan saatuaan hommattua jo pidempään haaveenaan olleen sähkökitaran. Hän soitti sillä varsin pieniä, mutta merkittäviä juttuja. Säästeliään otteen ansiosta jo yksittäinen sähkiksellä lyöty sointu toi lisäpontta kappaleeseen. Harva muistaa, että tyylitajulla on kitaransoitossa paljon kovempi tehovoima kuin näppäryydellä tai nopeudella.
|
|
Omaan materiaaliin luottava Iron Country Sisters on kaikkinensa hieno bändi. Toivottavasti he löytävät paikkansa suomalaiselta musiikkikentältä. Trion musiikillinen linja on täkäläisissä oloissa kieltämättä haastava. Heidän musiikkinsa on parhaimmillaan, kun siihen oikeasti keskittyy. Nykypäivän kasvava trendi kuunnella vain ensimmäinen puoli minuuttia laulun alusta ei todellakaan palvele tämän kaltaista musiikkia. Se on todellinen harmi.
M.A.D. eli Pauli Hanhiniemen ja Ville Rauhalan ”melkein akustinen duo” pureutui materiaaliin Hanhiniemen pitkän uran varrelta. Kappaleet saavat aivan uuden sävyn, kun ne tulkitaan pienimuotoisesti akustisella kitaralla ja kontrabassolla. Paljaissa versioissa korostuvat kappaleiden juurevuus ja Hanhiniemen elämänmakuiset tulkinnat. Tekstittäjänä ja tarinankertojanahan Pauli on tämän maan huippuja. Myös laulujen stoorit nousevat uudella tavalla esiin duoformaatissa. Rauhalan jousella soittamat soolot toivat mukavasti nostetta kokonaisuuteen.
Tampereen Viikinsaaren tanssilava ei ole helppo paikka valokuvaajalle. Hämärähkö valaistus, matala lava ja esiintyjien edessä olevat tukipilarit tuovat haastetta kuvien räpsimiseen. Nyt oman lisänsä haasteisiin toi eturivin mies, jolle oli tärkeätä seistä suoraan esiintyjien naaman edessä ja jakaa heille reaaliaikaisia kommentteja show’n sujumisesta. Hän myös otti asiakseen suivaantua siitä, että valokuvaajat tohtivat välillä kameroineen poiketa eturiviin. Se oli sikäli pakon sanelemaa, että se oli ainoa keino saada lippalakkivapaita kuvia esiintyjistä.
|
Yhteistyössä
Rauma Blues 9.–10. elokuuta .
|
Honey B. Familyn aloittaessa keikkansa oli kuvaajien homma entistä haastavampaa. Bändi nimittäin soitteli hyvän tovin pimennossa ennen kuin joku huomasi vihjaista valomiehelle esityksen alkaneen. Myös soundilliset seikat hieman verottivat musiikkinautintoa. Äänentoisto oli suunnattu suoraan lavan edustan tungokseen, ilmeisesti sillä idealla, että salin reunoilla pystyisi puhumaankin. Lavalta hieman liian kovaa puhaltaneet vahvistimet kuitenkin raikuivat suoraan reunalle, joten lopputulos ei ollut kovinkaan selkeä.
Sortsimuotiin innostanut trooppinen lämpötila ei vaikuttanut Honey B -perheen päähinevalintoihin. Keikkansa aluksi he mainitsivatkin Esa Kuloniemen olevan luultavasti saaren ainoa pipopää, eikä karvalakkiakaan näkynyt kenelläkään muulla kuin Aija Puurtisella.
Pelottomasti sfääreissä seikkailevan Honey B & The T-Bonesin bluesimpana kylkiäisenä tunnettu perheorkesteri kurottelee sekin uskaliaasti moniin suuntiin. Esimerkiksi ”Alien Blues” otti ison harppauksen emoaluksen suuntaan. Ison osan settiä Kuloniemi soitti sikarilaatikkokitaroilla.
Seikkailuhenkeä kysyy toki sekin. Johnny Winterin kestohitti ”Mean Town Blues” kuultiin jälleen isä Kuloniemen verevänä tulkintana ja poika Mooses Kuloniemen pitkällä rumpusoololla maustettuna. Aikaisemmin rumpujen ihmelapsena näyttäytynyt Mooses on nykyisellään täysiverinen rumpali – vieläpä monipuolinen ja rotevaotteinenkin sille päälle sattuessaan.
|
|
Tylyn Kohtalon kohtalo oli sikäli tyly, että bändin avatessa tanssilavan tarjonnan oli ulkona aivan liian hyvä ilma. Yleisö oli vasta pääsemässä vauhtiin ja kulutti sankoin joukoin aikaansa ulkona sijainneiden myyntipisteiden lähettyvillä. Setin edetessä kuulijoita onneksi löysi enenevässä määrin sisätiloihinkin.
Pari pitkäsoittoa julkaisseen bändin blues soi suomeksi. Teksteistä nousee monin paikoin esiin humoristisen äijämäinen asenne. Välillä vakavoidutaan, jopa herkistytään – mutta niinhän ne taitavat äijätkin tehdä.
Lavalla näkyvin hahmo oli kosketinsoittaja Teemu Liehu. Hän soitti sähköpianoaan niin suurieleisesti, että tuli kantaneeksi isoimman showvastuun samalla. Hän myös hoiteli välispiikit vuoropuheluna harpisti-laulaja Pekka Pulkkisen kanssa. Tylyn Kohtalon kappaleet tekstittävä kitaristi Veli-Pekka Jäppinen oli lavan kulmassa vähän piilossa. Hänen soittonsa sitä vastoin tuli hyvin esiin. Hänen käsialastaan erottui rokkaava blues ajalta, jolloin termiä bluesrock ei ollut vielä keksittykään, ei ainakaan vingahtelevassa nykymuodossaan.
Illan päätteeksi leidi lauloi bluesin. Valomies unohti laittaa Honey B Familylle valot, mutta nyt Lady Sings the Bluesin esiintyessä hän oli valppaana. Heti Ahlqvistin keikan jälkeen tanssilava kylpi sinisessä välkkeessä. Kesäillassa oli psykedeliaa.
|
|
Pepe Ahlqvist H.A.R.P:in setin jälkeen tohti epäillä, miten tästä voi enää jatkaa. Itseään bändin sijaan projektiksi kutsuva Lady Sings the Blues näytti, että varsin hyvin voi. Todella funkaava näkemys ZZ Topin kappaleesta "Cheap Sunglasses" kasvatti jännitettä taitavasti pitkällä introlla. Grooven annettiin hakeutua uomiinsa ja kuulijoiden tanssijalan alle. Sen annettiin tehdä tehtävänsä ennen kuin Petra-Miisa Juusenaho alkoi laulaa, ja yleisölle selvisi, mistä kappaleesta on kyse. Mitenkään erityisen blues ei Ladyn ja kumppaneiden setti ollut, mutta vapaasti jammaillut groove toi hikisen illan hienoon päätökseen.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|