Rock Bottomin jalanjäljissä
 
Rockabilly ei ole uusi juttu norjalaisen kitaristi-laulajan Vidar Buskin
repertoaarissa. Vidar aloitti levytysuransa maanläheisellä
blues/rockabilly-pohjalla. Linja vakiintui vuosien myötä bluesiin ja
soulahtavaan poppiin.

Vidar Busk soitti Suomessa ensimmäistä kertaa omalla bändillään
syksyllä 2009, jolloin hän esiintyi Kokkolan Scandinavian Blues Partyn
pääkonsertissa. Hän oli tosin ehtinyt käydä Suomessa jo 80-luvun
loppupuolella. Silloin hän oli vielä amerikkalaisen harpisti-laulajan
Rock
Bottomin
bändissä.

Uusin levy "Troublecaster" on omistettu juuri Rock Bottomille. Busk
mainitsee hänet oppi-isäkseen.

Levytuotannosta Vidarin merkityksellisin teos on trilogia "Venus Texas",
"Lovebuzz" ja "Starfish", joka julkaistiin viiden vuoden aikajänteellä 2001 -
2006. Paljon USA:ssa oleillutta Vidaria inspiroivat kolmen levyn
kokonaisuuteen eri paikkakunnat: New Orleans sekä Teksasin ja
Floridan osavaltiot.

Kansainvälisestä kokemuksesta huolimatta artistilla on vahva usko
isänmaansa artisteihin ja bändeihin. "Norjassa on enemmän ja
enemmän uskomattomia lahjakkuuksia. Meillä on todellakin
tulevaisuutta bluesissa", Vidar totesi Verdens Gang -lehden
haastattelussa.

Vidar Busk on palkittu Norjan Grammy-palkinnolla. Sitä ei tosin sovi
sekoittaa Yhdysvalloissa vuosittain jaettaviin "musiikin oscareihin".

Tuoreen Bubble of Trouble -yhtyeen lisäksi Busk vetää kokoonpanoa
True Believers sekä esiintyy duona Daniel Eriksenin kanssa. Uusinta
levyään hän lähtee esittelemään Bubble of Troublen kanssa muun
muassa Hollannin kovatasoiselle Moulin Blues Festivalille.
 
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
LEVYARVIO
25.4.2012
Norjan pulisonkimiehet
riitapukareina
Vidar Busk & His Bubble of Troublen levyllä
"Troublecaster" veivataan rockabillyä
rohkealla asenteella. Lukuisista covereista
huolimatta Buskin omat kappaleet nousevat
albumin parhaiksi.

Vidar Buskin
uusin pitkäsoitto "Troublecaster"
on kiva levy. Hirveästi siitä ei silti jää
jälkipolville kerrottavaa, vaikka se edetessään
parantaakin kuin sika juoksuaan.
.
Asialla on norjalaisen uusi kokoonpano Bubble of Trouble. Kitaristi-laulaja Buskin
mukana musisoivat kontrabasisti
Ole Evensen ja rumpali Alexander Pettersen
(molemmat laulavat lisäksi taustoja) sekä joukko avustavia muusikoita.

Ensikuuntelun alussa tältä arvioijalta oli mennä hermot. Tätä iänikuista rockabillyn
läiskettäkö tässä on kuunneltava yhdentoista kappaleen edestä? Huoli oli onneksi
turha. Muutaman biisin jälkeen selvisi, ettei Busk ole erehtynyt tekemään liian
yksipuolista levyä.

"Troublecaster" toki seikkailee ensisijaisesti rockabillyn ja vanhan kunnon rock &
rollin maisemissa. Matkaan on kuitenkin otettu mukaan rhythm 'n bluesia, surfia,
rockia, pikkuisen psykedeliaa ja aimo annos roisia asennetta.

Buskin omaa materiaalia levyllä on kolme biisiä. Lisäksi hän on sovittanut yhden
kansansävelmän; tuloksena on nimikappale "Troublecaster". Se onkin
ylivoimaisesti kokonaisuuden mielenkiintoisinta antia. Edellä mainitut musiikkityylit
sekoittuvat suloisen kaoottiseksi, vähän itämaillekin viittaavaksi äänimaailmaksi.
Pettersen ei totisesti vietä biisillä vapaa-aikaa: hän pieksee räjähdysalttiilla
patterityöskentelyllään kuulijaan hurmokseen.
.
Bubble of Trouble satsaa myös visuaaliseen näyttävyyteen.
"Alabama Bloodhound" pomppaa esiin, onhan se levyn kappaleista se, joka
muistuttaa eniten Buskilta odotettavaa blues-rockia.
Jimi ja Stevie Ray tulevat
mieleen useammin kuin kerran biisin kuluessa. Iskevälle, vähän kieli poskessa
esitetylle kappaleelle tuovat lisäpersoonaa efekteinä kuultavat
hälytysajoneuvojen äänet sekä Teo-nimisen koiran haukunta.

Sävelmällään "Hurry Up 'n Wait" Busk esittäytyy köyhän miehen
Brian Setzerinä.
Jos viimeksi mainitun "Rock This Town" ei olisi klassikko, voisi Buskin kipaleella olla
markkinarako. Hurjasti kiiruhtavan "One Eye Open" -raidan helmi taas on Vidarin
akustisella kitaralla vetäisemä soolo.

Covereista onnistuu parhaiten slovari "Sneakin' Around" (Jessie Mae Robinson).
Miljoona kertaa kuultu "Jeanie, Jeanie, Jeanie" (Eddie Cochran, Showaddywaddy,
Teddy & The Tigers) ei sen sijaan jaksa sytyttää, ja melkoisen tylsäksi jää myös
Tiny Bradshaw'n tunnetuksi tekemä "Train Kept A-Rollin'".

Albumilla kuultava muusikontyö ei juuri jätä toivomisen varaa. Buskin lauluääni
toimii tämänkaltaisessa materiaalissa hyvin, vaikka vahva kaiutus, efektit ja välillä
ylinopeudelle kiihtyvä meno kadottavat tekstit ajoittain. Hänen kitarointinsa on
idearikasta – rämpyttelyltä ja tilutukselta säästytään. Iso plussa sitarista
nimikappaleella! Evensenin kontrabasso on koko levyn kantavia teemoja, ja
Pettersen pitää kannuillaan koko rakennelman pystyssä.

Rockabilly on taiteenlaji, jolla on aina oma yleisönsä. Puritaanien pelossa sen
modernisoiminen voi olla riskaabelia, mutta sen tien Buskin joukot ovat valinneet.
Loppujen lopuksi Vidar Busk & His Bubble of Troublen levy "Troublecaster"
välttääkin liiallisen perinteisyyden sudenkuopat. Bändi haastaa sopivasti riitaa
kaupallisuuden ja kaavoihin kangistumisen kanssa. He eivät uudista rockabillyä
ihan niin rajusti kuin vaikka
Nick Curran (tsekkaa arvio levystä "Reform School
Girl"), mutta lopputulos on pirteä ja riittävän kekseliäs.

PASI TUOMINEN


Vidar Busk & His Bubble of Trouble: Troublecaster. Blue Mood Records, 2011

Vidar Busk (kitara, laulu, sitar), Ole Evensen (kontrabasso, taustalaulu), Alexander
Pettersen (rummut, taustalaulu)

Vierailijat: Silje Yri (taustalaulu), Daniel Rosmo (taustalaulu), Dag Yri (piano), Gisle
Röen Johansen (baritonisaksofoni)

Tuottaja: Vidar Busk


Linkit:
Vidar Busk, Blue Mood Records
.

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2012
.
Etusivulle
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English