Woodstock-hanke hautunut pitkään
Studiotyöskentely on Suomessa varsin hintavaa. Siitäkin näkökulmasta
Wentus Blues Bandille oli luontevaa lähteä levyttämään ulkomaille.

- Itse asiassa projekti Woodstockissa ei tule sen kalliimmaksi kuin levyteko
Suomessa. Kun asiat hoitaa järkevästi ja varsinkin jos saa taloudellista
tukea, tulevat jopa lennot ja hotellimajoitus katetuiksi, bändin basisti ja
puuhamies Robban Hagnäs (kuvassa yllä) laskeskeli.

Robbanille matkalla oli suuri merkitys, sillä hän on The Bandin ja Levon
Helmin pitkäaikainen fani. Monet jopa vertasivat "Family Meeting" -elokuvaa
Martin Scorsesen ohjaamaan, The Bandin alkuperäiskokoonpanon
jäähyväiskonsertista kertovaan filmimammuttiin "The Last Waltz".

- Tutustuimme jonkin verran Levonin kanssa, kun vierailimme täällä ensi
kertaa. Jo silloin oli alustavasti puhetta levyttämisestä hänen studioillaan.

Saksalainen Ruf Records julkaisi "Family Meetingin" soundtrackin. Hagnäsin
mukaan samainen yhtiö on kiinnostunut myös Woodstock-levyn
julkaisemisesta. Se merkitsisi kotimaata huomattavasti mittavampaa
levitystä. Julkaisuajaksi Robban uumoili alkuvuotta 2011.

Levon Helm perusti studionsa jo 1970-luvulla. Ensimmäinen asiakas oli
Levonin suuri esikuva, blues-legenda
Muddy Waters. Lato on välillä palanut
maan tasalle, mutta tilalle on noussut uusi pytinki. Studioilla ovat levyttäneet
esimerkiksi
Eric Clapton, Hubert Sumlin, The Black Crowes ja Elvis Costello
– myös Wentuksen hyvä tuttu
Louisina Red sekä suomalaissukuinen Jorma
Kaukonen
.

Studion rakenteellisena erikoisuutena ovat luonnonmateriaalit. Metallinauloja
ei ole käytetty, vaan valtavat hirret on kasattu kokoon paksuilla puutapeilla.
Optimaaliseen akustiikkaan vaikuttavat myös paikallisesta hiekkakivestä
louhitut seinät.

- Paljon olen studioita nähnyt. Mutta kyllä tämä on kaikkein paras, myös The
Bandin musiikista valtavasti inspiraatiota saanut sormiomies Pekka Gröhn
näkee.
Tuottaja nauttii luottamusta
Yngström, Kinaret ja Levon Helm Studiosin tuotantopäällikkö Justin Guip.
Wentus Blues Bandin Woodstock-levyn tuottava Clas Yngström on yhtyeen
vanha tuttu. Clas muistelee tavanneensa Robban Hagnäsin ensimmäistä
kertaa 90-luvun loppupuolella. Yngströmin tuottama "No Beginner" ilmestyi
vuonna 2001, joten nyt voidaan puhua 10-vuotisjuhlasta.

- Wentuksen kaverien työskentelymoraali on rajua luokkaa. Neljässä
päivässä 17 biisiä purkkiin, mahdollisimman livenä soittamista suosiva Clas
hämmästeli.

- Äänittäminen Levon Helmin studioilla oli upea kokemus. Myös studioiden
tuotantopäällikkö ja pää-äänittäjä
Justin Guip oli ihanteellinen työkaveri.
Ensiluokkaisten laitteiden ohella käytimme tiettyä efektiä varten ikivanhaa
kasettisoitintakin. Pitäähän mukana olla vähän lo-fi -meininkiä!

Guip, joka studiotyöskentelyn lomassa soittaa Levon Helm Bandissa, on
Suomen-veteraaneja. Eero Raittisen ja kumppanien innoittamana hän lähti
Lappiin alkuvuodesta 2008. Hän oli mukana
Saariselän Tunturibluesissa ja
oli vielä Raittisen vieraana Suomusjärvellä. Justin paitsi muisteli lämmöllä
kokemuksiaan myös äimisteli Wentuksen jäsenten kovaa työtehoa.

Pete Brownin tekstien mukaan saaminen onnistui Clas Yngströmin kautta.
Pete tuotti Clasin levyn "Fat Guitar", joka äänitettiin New Jerseyssä 90-luvun
loppupuolella. Clas ja hänen oma yhtyeensä
Sky High on edelleen aktiivinen.

- Meilläkin on aikeita mennä studioon. Ehkä uusi levy tulee ensi vuonna,
Yngström sanoi lähes 30-vuotiaasta bändiprojektistaan.

Wentus Blues Band oli tyytyväinen Clasin lähtemisestä mukaan
Woodstock-projektiin.

- Erittäin hyvä, että studiossa on joku, joka pitää ohjat käsissään. Jos kaikki
vain äänittäisivät oman mielensä mukaan, ei lopputulos varmasti olisi hyvä,
kitaristi
Kim Vikman aprikoi.

- Clas on todella mukava mies ja hän on vaikuttanut tyytyväiseltä
soittamiseemme. Mutta osaa hän komentaakin, jos jokin asia ei hänen
mielestään toimi.

Laulaja Juho Kinaret oli mielissään Yngströmiltä, erinomaiselta kitaristilta ja
laulajalta, saamastaan taustatuesta.

- Ensimmäistä kertaa elämässäni toteutui tilanne, että studiossa oli tuottaja,
joka tuki minua laululinjojen muotoutumisessa.
BLUESIA CDON.COM-VERKKOKAUPASTA
WENTUS BLUES BAND - EKSTRA
Wentus Blues Band Woodstockissa: takana Kim Vikman, Niko Riippa, Clas Yngström
(tuottaja), Pekka Gröhn. Edessä Robban Hagnäs, Juho Kinaret. Mikael Axelqvist.
13.9.2010   Kuvagalleria
Ladonvaltaajat Woodstockissa
Wentus Blues Band ei uneksi Amerikanvalloituksesta, mutta Levon Helmin
studio New Yorkin osavaltion pohjoisosissa oli yhtyeen temmellyskenttä
runsaan viikon ajan.

Moni artisti ja bändi tietää, että Yhdysvallat on vaikea paikka vallattavaksi. Vaikka
kysyntää keikoille olisikin, on paperisota työlupineen monesti kohtuuton hidaste.
Mutta mikään ei estä lähtemästä sinne levyttämään. Näin teki kokkolalainen
Wentus Blues Band.

Bändi saapui koko kuusimiehisessä kokoonpanossaan New Yorkiin elokuun
lopussa. Mukana oli myös ruotsalainen
Clas Yngström, pitkäaikainen
soittokaveri, joka tuottaa tulevan albumin. Yhteispohjoismainen ryhmä otti ennen
pitkää suunnan New Yorkista pohjoiseen. Määränpää oli tarunhohtoinen
Woodstock. Siellä sijaitsee kovassa kurssissa oleva levytyspaikka –
legendaarisen muusikon
Levon Helmin studio.

Matkaa New Yorkista Woodstockiin on noin 110 mailia (vajaat 180 kilometriä).
Woodstockiin alkoi pesiytyä 60-luvulla runsaasti muusikoita ja muita taiteilijoita;
muun muassa Levon Helmin yhtyeen
The Bandin jäsenet, Bob Dylan ja Jimi
Hendrix
asuivat siellä.

Vuoden 1969 kuuluisa festivaali järjestettiin kuitenkin Bethelin paikkakunnan
White Lakessa; Woodstock-festaria ei ollut alun alkaenkaan tarkoitus järjestää
Woodstockissa vaan Wallkillin paikkakunnalla. Kun Wallkillissä ei saatu
hankkeelle kannatusta, valikoitui tapahtumapaikaksi White Lake.

Woodstock on edelleen trendikäs pikkukaupunki. Asukkaita on reippaasti alle
10,000. Legendaarisuutensa takia paikkakunta houkuttelee runsaasti turisteja.
Aitoudesta lienee melko vähän jäljellä. Esimerkiksi kauppojen ja ravintoloiden
hintapolitiikka kertoo, ettei Woodstock ole mikä tahansa tuppukylä.

Matkatarinoita

Wentus Blues Band vietti New Yorkin osavaltion pohjoisosissa parisen viikkoa.
Varsinaisia studiopäivä oli viisi: neljänä ensimmäisenä soitettiin bändinä, ja
viidentenä
Juho Kinaret äänitti lauluosuuksia sekä lyömä- ja rytmisoittimia.
Seuraavan viikon alussa tuottaja Yngström ja osa bändistä jäivät miksaamaan
valmistuneita biisejä.

Yhtyeen jäsenet olivat yksimielisiä siitä, että suureen, latomaiseen taloon
rakennetun studion maanläheinen ilmapiiri ja erinomainen henkilökunta eivät voi
olla vaikuttamatta lopputulokseen. Maaseutu, luonnonmateriaaleja hehkuva
soittotila ja mittaamattomat amerikkalaisen musiikin perinteet ovat yhdistelmä,
joka inspiroi muusikkoa kuin muusikkoa.

Uusia kappaleita pittoreskissa ympäristössä kertyi aimo liuta. Niiden tyylit ja
tekstit edustavat hyvin laajaa spektriä.

- Matkaaminen on yksi selvä teema. Yhtä matkustamistahan meidän elämämme
on. Pyrimme tekemään musiikkia avarakatseisesti, emmekä laput silmillä,
runsaasti kansainvälisiäkin kiertueita tekevän Wentuksen laulaja-lyömäsoittaja
Kinaret kertoi.

Juho lisäsi, että osassa tekstejä on pohjanmaalaista sanomaa. Tarinoidaan muun
muassa "Selmasta", joka on yleisnimi naisille, jotka takavuosina muuttivat Keski-
Pohjanmaalta maailmalle ja jättivät miehensä rannalle ruikuttamaan. Tulevalla
levyllä paikallishistoriaa käsittelevistä aiheista siirrytään sujuvasti aina
sosiaalisiin verkostoihin – purkkiin tuli kappale "Facebook Blues"!

Materiaali elää

Albumilla tulee olemaan ainoastaan uutta originaalimateriaalia. Kinaretin lisäksi
sävellystyötä tekivät
Niko Riippa, Robban Hagnäs ja Pekka Gröhn. Lisäksi
Yngström kynäili yhden biisin.

- Olemme aina pyrkineet siihen, että kappaleissamme on kirjoa. Nytkin
musiikkimme vaihtelee puhtaasta bluesista aivan erilaiseen, vaikeasti
kategorisoitavaan materiaaliin, rumpali
Mikael Axelqvist pohti.

- Koko levyn voisi tietysti tehdä bluesia, mutta sellaiset albumit on jo niin moneen
kertaan koettu. Meillä biisit elävät. Joskus lopputulos on aivan erilainen kuin
alkuperäisidea.
Erittäin mielenkiintoisen sävyn Wentus Blues Bandin uuteen aineistoon tuo
Yngströmin vanhan tutun
Pete Brownin kynänjälki. Brown viimeisteli yhtyeelle
useita tekstejä. Brown ei olekaan kuka tahansa: hän sanoitti superbändi
Creamin kappaleet kuten "Sunshine of Your Love" ja "White Room".

- Kappaleita tuli niin paljon, etteivät kaikki millään mahdu levylle. Tärkeintä on nyt
löytää joukko kappaleita, jotka muodostavat ehjimmän kokonaisuuden, Niko
Riippa (kuvassa yllä) huomautti.

Ei pelkkää äänittämistä

Robban Hagnäs ja Juho Kinaret kävivät ensimmäistä kertaa Woodstockissa jo
useita vuosia sitten. Miehet olivat hakemassa inspiraatiota tuloillaan olleeseen
"Family Meeting" -elokuvaan. Eero Raittinen & The Noisy Kinda Men ovat olleet
myös levytyspuuhissa Levonin ladossa; samalla matkalla, loppuvuodesta 2007,
levyn purkitti
Ninni Poijärvikin. Muusikot pääsivät jopa esiintymään studioilla
järjestettävään Midnight Ramble -konserttiin.

Lisäksi suomalaisista Levon Helmin studioilla ovat levyttäneet
Markus
Nordenstrengin
yhtye The Latebirds sekä Tokelan ja Tommi Vikstenin duo The
Munsons
.

Kosketinsoittaja Pekka Gröhnille levytysmatka Woodstockiin oli toinen, sillä hän
soitti myös Noisy Kinda Menin ja Poijärven levyillä.

- Viime kerralla aikataulumme oli vielä kiireisempi. Purkitimme kaksi albumia
neljässä päivässä. Studiolla on nyt yhä hienommat asetelmat kosketinsoittajalle.
Edellisen reissun aikana täällä ei ollut vielä Hammond B3 -urkuja. Lisäksi pääsin
soittamaan harvinaista mallia Wurlitzer-pianosta; en ollut aiemmin nähnyt
kyseistä instrumenttia, Pekka (kuvassa alla Juho Kinaretin kanssa) valaisi.
Woodstock oli Wentus Blues Bandille pelkkää levyttämistä paljon avartavampi
kokemus. Bändi tai osa siitä vierailivat myös Woodstock-festivaalin
tapahtumapaikalla White Lakessa,
Albert Grossmanin mestaroimassa Bearsville-
musiikkikeskuksessa sekä The Bandin vanhalla kotitalolla The Big Pinkillä.

Matkaan mahtui vierailu baptistikirkon menoissa. Lisäksi kaverit seurasivat
lauantai-illan Midnight Ramblen, jossa soitti
The Levon Helm Band. Meininki oli
mahtava, vaikka Helmin ääni on erittäin heikossa kunnossa äänihuulileikkauksen
jäljiltä.

Levon vilahti

Päivät Woodstockissa olivat Wentus Blues Bandille ilmeisen vaikuttava kokemus,
ja muusikot osasivat arvostaa paikkakunnan ja sen lähialueiden merkitystä.
Reissu tarkoitti silti ajoittain toimimista muualta kuin omalta mukavuusalueelta.
Kuuma ja kostea ilma yhdistettynä aggressiivisesti ilmastoituihin sisätiloihin sai
useammankin miehen nokan tukkoon ja kurkun karheaksi.

Toiseksi Levon Helm Studiosin soundimaailma oli ymmärrettävästi hyvin erilainen
kuin Suomessa. Niko Riipan kitaroistakin vain toinen tuli ajoissa perille.

- En aivan saanut haluamaani kitarasoundia. Amerikassa on oma ihanteensa siitä
miltä kitaran tulee kuulostaa. Sitä täälläkin lähdettiin ikään kuin automaattisesti
hakemaan, Niko kertoi.

Wentus Blues Bandin ja Levon Helmin välinen kontakti ei jäänyt pelkästään
konserttitilanteeseen. Eräänä studiopäivänä rappusista (Helm asuu samassa
talossa) kuului hirmuinen jyly. Rumpalilegendan koirat, Muddy ja Lucy, siellä
metelöivät matkalla kämpille. Seassa teutaroi myös Levon itse – kylpytakissa.

- Hi guys! Welcome to Woodstock, kuului käheä mutta iloinen tervehdys reilun
amerikanhymyn kera.

PASI TUOMINEN
Woodstock

Kuvagalleria


Linkit: Wentus Blues Band kotisivu ja MySpace, Levon Helm Studios

Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit
Kuunteluhuone
 |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English
.

Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com
© Blues-Finland.com 2006-2010
.
Etusivulle
Etusivu  |  Uutiset  |  Artikkelit  |  Keikkakalenteri  |  Festarikalenteri  |  Artistit  |  Kuunteluhuone  |  Finnish Blues Exchange  |  Foorumi  |  Info  |   In English